In mijn visie op leren in organisaties staat de verschuiving
van opleiden naar leren centraal. Om deze verandering te ondersteunen is het van
belang rekening te houden met factoren als:
Tevens is het van belang om met medewerkers na te gaan of
meer samenwerken, taken verbeteren of vernieuwen altijd en voor iedereen de
oplossing vormen.
Om de aansluiting van leren en werken, leerdoelen en
werkdoelen te bereiken hanteren, mijn collega’s en ik onder andere het
instrument ‘Leren en opleiden met resultaat’.
Een en ander betekent een verschuiving in rollen ten opzichte
van het traditionele opleider zijn. Leren en werken komen hierbij centraal te
staan. Een leeractiviteit ontwerpen is een proces waarbij meerdere betrokkenen
invloed hebben: medewerkers, leidinggevende en opleider. De rol van de opleider
is die van adviseur en facilitator. Hierbij kijk ik meer dan voorheen vanuit de
optiek ‘leren’ naar werksituaties. Daarnaast neemt het bevorderen van
leervermogen van medewerkers hierbij een belangrijke rol in.